הפסד לקואליציה: הצעת חוק של ענת ברקו נפלה בהצבעה

איתי גדסי No Comments on הפסד לקואליציה: הצעת חוק של ענת ברקו נפלה בהצבעה
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת דחתה בקריאה ראשונה את הצעת חוק לתיקון פקודת הראיות של חברת הכנסת ענת ברקו. הצעה זו זכתה לתמיכת הקואליציה אך בתום ההצבעה נרשם שוויון 29, והחוק לא זכה לרוב הדרוש להמשך הליך החקיקה.

מוצע להסדיר בחוק את מעמדם של פסקי הדין הפליליים הניתנים בערכאות השיפוט ביהודה ושומרון. מוצע לקבוע בפקודת הראיות שהממצאים והמסקנות של פסק דין של בית משפט צבאי יהיו קבילים כראיה במשפט האזרחי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת החוק מבקשת להקנות בחיקוקים שונים מעמד ראוי לפסקי הדין הפליליים שניתנים על ידי ערכאת השיפוט באזור יהודה ושומרון. זוהי ערכאת שיפוט פלילית מכובדת, אך החקיקה הישראלית, בהקשר של דיני ראיות, חוק העונשין והמרשם הפלילי, הדירה אותה והותירה ספק בדבר תוקפם של פסקי הדין ובכלל זה גזרי הדין על ההסדרים הקיימים בה.

הצעת החוק באה לעגן ולהסדיר את מעמדם של בתי המשפט הצבאיים בשלושה חוקים:

בפקודת הראיות- בסעיף העוסק בקבילות הראיות בהליך אזרחי של פסק דין מרשיע שניתן בהליך פלילי. לא ברור כיום כי אותו הליך פלילי כולל גם הליך פלילי בפני בית משפט צבאי באזור יהודה ושומרון. בית המשפט העליון נמנע מלהכריע בסוגיה זו, והותיר את הספקות בעינם. הצעת החוק מבקשת לקבוע במפורש כי בעניין זה דינם של פסקי הדין של בתי משפט צבאיים כדין פסקי דין של בתי המשפט הרגילים.

בחוק העונשין- סעיף 57 לחוק העונשין עוסק במאסר על תנאי שהטיל בית דין צבאי. ראוי להרחיב את תחולתו ולהחילו במפורש גם על מאסר על תנאי שניתן על ידי בית משפט צבאי.

בחוק המרשם הפלילי- בהצעת החוק נקבע כי גם הרשעות ועונשים של בתי המשפט הצבאיים יהיו כלולים בפרטי הרישום של המרשם הפלילי."

ח"כ ברקו אמרה לפני ההצבעה: אין בהצעה הזו כל סיפוח  או שינוי סטטוס של בתי המשפט באיו"ש אלא רק הכרה בתוצרי השיפוט הללו. כך אנשים שנפגעו מפיגועי טרור והורשעו בבית משפט צבאי באיו"ש, לא יצטרכו לעבור את כל התהליך מחדש ולהוכיח את דבר העבירה בתביעה האזרחית.

כאמור לאחר ההצבעה נרשם שוויון 29 והצעת החוק לא עברה בקריאה ראשונה.



0 תגובות